vrijdag 18 april 2008

Moshpitten


Beste bloggers,

Graag jullie mening over moshpitten.
Is dit echt nodig? Is het niet enorm irritant en bovendien marginaal?
Verder wil ik ook graag een uitgesproken mening horen over het stagediven.

Al deze activiteiten vind ik enorm ergerlijk vooral omdat de mensen die er niets mee willen te maken hebben toch bij betrokken raken, omdat een deel egocentristische pubers hun manieren weigeren of kunnen houden.

Heb ik gelijk?? Tuurlijk heb ik dat!! maar vinden jullie dat ook?

13 opmerkingen:

Leen Desplancke zei

ik vind het erg irri, ik sta niet te springen om een elleboog tussen mijn ribben geramd te krijgen, laat staan met blauwe plekken thuis te komen^^ Geef mij maar lekker chill naar de music luisteren...

Anoniem zei

ben ik volledig mee eens er zijn andere manieren om je te amuseren laat het "moshen" maar buiten de festivalweide en als je er dan toch radicaal voor bent doe het dan waar andere mensen geen last van hebben.

vriendelijke dank

Anoniem zei

Wat mij vooral irriteert aan het moshen is dat het zelfs op muziek van bands als Muse, Foo Fighters,... wordt gedaan. Wat volgt? Coldplay?? Laat het maar waar het hoort, lokale kutfestivals.

Anoniem zei

feit ben er persoonlijk niet voor het mag van mij maar inderdaad doe dat toch eens godverdomme waar er geen mensen zijn.
tzijn meestal toch marginalen die dat doen

Mister Animal zei

Daar hebben jullie allemaal groot gelijk in.
Nieuw: jongen verongelukt na moshaccident tijdens optreden laura lynn???
het kan allemaal niet?

Anoniem zei

alles kan in deze wereld of onzin dat moet nu toch al stilletje duidelijk zijn

caro zei

Ik vind het persoonlijk wel grappig om te zien hoe sommige mensen compleet idioot staan te doen vlak voor het podium. Ik kan er toch wel goed mee lachen :d

Anoniem zei

Duidelijk geen metalhead of punkers hier. Mosh hoort nu eenmaal bij metal of punk. Akkoord dat het niet thuishoort op gewone rock groepen of zelf zachter nog, daar zijn het inderdaad idioten dat daarmee beginne. Ma metal en punk zonder mosh, gaat gwn niet. Hou je er ni van, kom dan ook niet in de buurt. Wij zijn er niet op uit mensen te verwonden, nooit. Van zodra iemand in nood is helpen we die persoon. En we verwachten ook nie da mensen die gwn willen luisteren zo dom zijn in onze buurt te komen.
Dus dat moshen niet thuishoort op zachte groepen akkoord. Maar als jullie iets tegen mosh hebben bij metal en punk, dan horen jullie niet thuis op zulke optredens ook.

Anoniem zei

Hallo iedereen,

even een reactie:

Eerlijk gezegd hoort moshen gewoon bij de zwaardere muziekstijlen. Dat zijn twee zaken die onafscheidelijk zijn.

Toch moet er een onderscheid gemaakt worden tussen moshen en gewoon 'den eikel uithangen'(lees pogo) .

Een Moshpit komt eigenlijk uit de hardcore - scene, pogo daarentegen uit de metal-, maar vooral punk - scene.

Pogo is effectief het "dwaas" tegen elkaar lopen en opspringen, met als gevolg dat er omstaanders, die niet willen deelnemen, vaak rake en onnodige klappen krijgen.

Mosh - pit is iets helemaal anders. Mensen denken vaak dat het gaat om zoveel mogelijk mensen een mep of stamp te verkopen. niets is minder waar.

In een Mosh - pit is het de bedoeling dat jij een plaats creëert (ruimte) en die bewaart door, inderdaad, ietwat wildere bewegingen te maken ;-) (windmill, flik flak, karatekick, roundhouse - kick, ...)verlies je je ruimte, pech ;-).

Het grote verschil met Pogo is dat de moshers (de echte) rekening houden met de medemosher alsook de omstaanders. Nooit zul je echte moshers iemand bewust en gericht een slag of stamp zien geven. Integendeel, mocht het eventueel komen tot een ietwat hardere aanraking, worden meteen de excuses aangeboden, handen in elkaar geslagen en weer voortgedaan.

Ook, mocht het zijn dat er iemand valt tijdens het moshen, zal de pit rondom deze persoon stoppen en pas voortdoen als de persoon terug op de benen staat.

Vaak zal je ook zien dat rondom een moshpit een aantal mensen staan die een schild gaan vormen rondom de pit zodat 'the innocent bystanders' een plekje hebben om achter te schuilen en toch nog kunnen genieten van het spektakel op het podium als het spektakel in de moshpit.

Hopelijk is hiermee één en ander iets meer uitgeklaard. Als er nog vragen zijn, let me know!

Keep it hard and heavy

\m/Ikke\m/

Mister Animal zei

Beste

Bedankt voor uw duidelijke en verduidelijkende reactie.
Deze is welgewaardeerd!!!

Mijn indruk hierbij is dat moshen of toch de waarden en normen errond, sterk aansluiten bij de punk cultuur, zie ik dit goed?
In de punk staan waarden als respect zeer hoog aangeschreven.

Ter verduidelijking moet ik er wel bijzeggen dat mijn afschuw hiervoor inderdaad komt doordat mensen zonder deze hoofdwaarde, dit doortrekken naar andere optredens waar het niet thuishoort.

Graag meer hierover.

Anoniem zei

Hallo,

inderdaad, je kan gerust zeggen dat en aantal waarden overeenkomen met deze van de punk - strekking.

De basiswaarden van Hardcore Mosh zijn voornamelijk:

Unity, Brotherhood en respect.

Greets

\m/ Ikke \m/

Anoniem zei

Onlangs zag ik KISS op Graspop (als niet-metalhead ging ik enkel voor KISS) en het irriteerde mij ook enorm, vooral als ze je erbij betrekken. Toch snap ik ergens wel dat de metalheads zich zo kunnen "uitleven", het is een levensstijl, een manier om te dansen. Jumpers "dansen" toch ook?

Anoniem zei

Dag Lies,

uiteraard hoort zich uitleven erbij.

Maar dit wil zeker niet zeggen dat ze de mensen die gewoon willen kijken, luisteren en genieten er moeten bij betrekken.

Dergelijke idioten worden dan ook Fakers genoemd... .

Hopelijk hebben deze fakers je niet weerhouden om van KISS te genieten.

Greets

\m/Ikke\m/